Inlandsbanan med Kiruna, 9 d

Sverige är ett avlångt och rikt land. För att upptäcka detta är Inlandsbanan förträfflig. Den är en efterfrågad attraktion och frågan är hur länge denna möjlighet överhuvudtaget finns kvar. Den svenska infrastrukturen håller som bekant på att förändras. Och även våra resor förändras och utvecklas. Nytt sedan starten för denna populära resa är bl a besök i en äkta hälsingegård – Sveriges senaste världsarv, ”Ostriket” och Sala Silvergruva! Pärlor vi inte gärna vill undanhålla er! På denna resa kombinerar vi buss och tåg.

Avresa från Skåne, Halland och Västkusten.

Kartan ovan visar läge för Grand Hotel Lapland, Gällivare.

Pris från:
12 495:-
Dagar:9
Guide, whispers, resa med helturistbuss, logi i 2-bäddsrum med dusch/wc, (1 natt i Mora, 1 Östersund, 2 Gällivare, 1 Skellefteå, 1 Sundsvall, 1 Gävle, 1 Örebro), 8 frukostar, 2 luncher (dag 3 och 4), 8 middagar.

Inträde samemuseet Ajtte och en hälsingegård, besök hos konstnären Leif Wikner, på Art Center, Jukkasjärvi kyrka, vid Storforsen, Höga Kusten-bron, Västerås kyrka och Wadköping, resa med Inlandsbanan Östersund-Gällivare, rundtur och provsmakning på Ostens lager, guidad rundtur Sala silvergruva (ovan jord).
Transportsätt:Buss
Boka resa

Ingår & tillägg

I priset ingår

  • Guide
  • Whispers
  • Resa med helturistbuss
  • Logi i 2-bäddsrum med dusch/wc (1 natt i Mora, 1 Östersund, 2 Gällivare, 1 Skellefteå, 1 Sundsvall, 1 Gävle, 1 Örebro)
  • 8 frukostar
  • 2 luncher (dag 3 o 4)
  • 8 middagar
  • Inträde samemuseet Ajtte och en hälsingegård
  • Besök hos konstnären Leif Wikner, Art Center, Jukkasjärvi kyrka, vid Storforsen, Höga Kusten-bron, Västerås kyrka och Wadköping
  • Resa med Inlandsbanan Östersund-Gällivare
  • Rundtur och provsmakning på Ostens lager
  • Guidad rundtur Sala silvergruva (ovan jord)

Tillägg

  • Enkelrum 2.095 kr
  • Avbeställningsskydd 200 kr

 

Dagsprogram

Dag 1 Hemorten-Mora
Under dagen lägger vi många mil av vårt sköna land bakom oss. Vårt mål är Dalarna och Gustav Vasas och Anders Zorns Mora, vackert beläget mellan Orsasjön och Siljan. Vi har under dagen kört genom Östergötlands och Närkes jordbruksbygder och kommit förbi bergslagsbygderna i Västmanland. På Moraparken finner vi husrum och serveras middag.
Ca 74 mil f Malmö & 47 mil fr Göteborg.


Dag 2 Mora-Östersund
Efter frukost fortsätter vår färd norrut genom Finnbygderna i Dalarna. Innan vi kommer fram till Östersund har vi gjort en avstickare till Leif Wikner i Persåsen. Här har Leif skapat en unik upplevelse kring natur, konst och hantverk. Längs Storsjön kommer vi till Jämtlands ”huvudstad” Östersund. Här bor vi på Clarion Hotel Grand Östersund, där även vår middag serveras.
Ca 42 mil.

 

Dag 3 Östersund-Gällivare
Inlandsbanan från ljusan morgon till ljusan kväll! Efter en tidig frukost tar vi tåget! Rälsbussen står vid perrongen och en underbar resa med Inlandsbanan till Gällivare kan börja. Fantastiska vildmarker, storslagna naturscenerier och en fängslande ”tystnad” ackompanjeras av tåghjulens slag mot skenorna. Till Vilhelmina ankommer vi vid lunchtid och här serveras viltskavsgryta på norrländskt vis. Färden fortsätter sedan in i hjärtat av Norrlands inland. Snart passerar vi Polcirkeln och vi börjar närma oss dagens slutmål. Från Danielssons Viltrestaurang i Jokkmokk kommer dagens middag. Den består av norrlandsröding med potatismos. I Gällivare stiger vi av och här skall vi bo två nätter på Grand Hotel Lapland. Tågsträcka: Östersund-Dorotea-Vilhelmina-Storuman-Sorsele-Arjeplog-Arvidsjaur-Jokkmokk-Gällivare.

 

Dag 4 Utflykt Jukkasjärvi & Kiruna
Redan på 1700-talet gjorde de rika malmfyndigheterna Gällivare känt. Hela 25 mil gångar finns i berggrunden runt staden. Vid den vackra Vasaraälven ligger Gamla kyrkan, ”ettöreskyrkan” eller ”lappkyrkan” från 1751. Idag skall vi göra en utfärd via midnattssolsvägen till Jukkasjärvi och Kiruna. På Art Center ser vi delar av vinterns berömda isskulpturer och serveras därefter en god lunch. Ett måste är att titta in i kyrkan där Bror Hjorts kända altartavla finns att beskåda. På eftermiddagen vänder vi åter till Gällivare och en väntande middag.
Ca 26 mil.


Dag 5 Gällivare-Skellefteå
Efter frukost lämnar vi Gällivare och kommer förbi nationalparken Muddus till Porjus och Harsprånget, landets största kraftstation. I Jokkmokk tittar vi in på det välkända fjäll- och samemuseet Ajtte. Lappland övergår så småningom i Norrbotten och vi gör ett stopp vid den vildsinta Storforsen – Europas största oreglerade fors. Vi fortsätter ut mot kusten och kommer via Piteå slutligen till ”Guldstaden” Skellefteå. Ända sedan 40-talet har man i dessa trakter gjutit guld. Men så är ju också Skelleftefältet, som löper från Skellefteå och ca 150 km västerut, ett av världens mineralrikaste områden. Vi checkar in på centrala Scandic Skellefteå. Kanske lockar ett dopp i poolen innan middagen serveras?
Ca 40 mil.


Dag 6 Skellefteå-Sundsvall
Vi tar farväl av Skellefteå och närmar oss snart ”Ostriket”. På Ostens lager i Ånäset lagrar man den berömda Västerbottenosten. Under ett besök får vi veta mer och bjuds förstås på ett smakprov av denna delikatess! Universitetsstaden Umeå och Örnsköldsvik passeras och vi följer så den storslagna Höga Kusten, som är det hittills enda rena naturvärldsarvet i norra Europa. Vid den natursköna Höga Kustenbron, Sveriges svar på Golden Gatebron, gör vi uppehåll. Med sina 1800 m är den Sveriges längsta hängbro. Dagens mål är Sundsvall, där vi ska bo mitt i den vackra stadskärnan på tjusiga Hotel Knaust, vars berömda trappa i sig är värd ett besök! Ett rejält uppsving fick Sundsvall i mitten på 1800-talet, tack vare ångsågarnas inträde. Dessa kom att dominera regionen eller som lyrikern Elias Sehlstedt uttryckte det: ”Såg vid såg jag såg varhelst jag såg”. Middagen avnjutes på hotellet.
Ca 40 mil.

 

Dag 7 Sundsvall-Gävle
Längs med kusten tar vi oss söderut mot Norrlands äldsta stad, den charmiga trähusstaden Hudiksvall, som liksom Sundsvall en gång i tiden var populär ”betesmark” för de gamla träpatronerna. Från bussen får vi ett intryck av ”Glada Hudik” och väljer därefter att åka in i landet mot Ljusdal. I dessa trakter finns nämligen något unikt att beskåda – hälsingegårdarna. Här byggde bönderna sina egna ståtliga gårdar. Träslott har de kallats. Man byggde stort och mycket och inredde efter egen smak med väggmålningar, tapeter, snickerier och textilier.
Förbi Järvsö, där en av ”våra” mest folkkära artister, Lill-Babs, växte upp, går färden längs sjöarna ner mot Bollnäs. I dessa pittoreska omgivningar får vi även tillfälle att äta lunch. Så tar vi oss åter ut mot kustbandet, som vi sedan följer ner till Gävle, där vi ska övernatta på trevliga Clarion Hotel Winn.
Ca 35 mil.


Dag 8 Gävle-Örebro
Ännu en innehållsrik dag ligger framför oss. Från Gävle går färden till Sala, berömt för sina silvergruvor. Stora gruvschakt och luftiga bergssalar binds samman av trånga orter långt under jordytan. Under de bästa åren producerades det här 3-5 ton silver per år. Vi väljer dock att bli kvar ovan jord, där vi under en guidad rundtur får veta mer om den spännande verksamheten. I Västerås ser vi den ståtliga domkyrkan från 1100-talet och får därefter tillfälle att äta en bit mat.
Förbi Arboga och längs med Hjälmaren kommer vi så på eftermiddagen till Örebro, där vi ska bo över på Elite Stora Hotellet, beläget mitt i centrum! Innan vi checkar in hinner vi med ett besök i pittoreska Wadköping, som förknippas med välkända ”profiler” som Hjalmar Bergman, Cajsa Warg och Markurells. Den lilla trästaden med sina kullerstensgator, hantverksstäder och café är en lugn oas mitt i staden.
Ca 27 mil.


Dag 9 Örebro-Hemorten
Mätta och belåtna efter en stadig frukost lämnar vi ”Gnällbältet” och påbörjar vår hemresa. Längs med färdvägen görs uppehåll för måltider och raster. Säkerligen har vi också anledning att sammanfatta vår intressanta “inlandsresa”. Vi beräknar vara åter i Göteborg vid 14-tiden och i Malmö vid 18-tiden.
Ca 28 mil till Göteborg och 55 mil till Malmö.

 

Fakta

 

 

Inlandsbanan
Tanken att förbinda Norrland med Bohuslän presenterades 1894. År 1907 var den första sträckan färdig och genom uppköp av privata järnvägar stod den helt färdig 1937, dvs sträckan Kristinehamn-Gällivare. Den totala kostnaden för Inlandsbanan var 136 miljoner.

Idag har många enskilda, organisationer och kommuner gått samman för att rädda banan då den är en stor turistattraktion. Ombord på tågen finns guider som berättar om sevärdheterna. Längs vägen görs mat- och fikastopp på mysiga matställen efter banans sträckning.
 

 

Karta

Avgångar & priser

Avresa Avreseort Destination Lediga platser Från pris
9/7 Buss Inlandsbanan med Kiruna, 9 d
Guide: Bente Ekfeldt
Mer än 8 12 495:- BokaMer information
Avresa Avreseort Destination Lediga platser Från pris
28/7 Buss Inlandsbanan med Kiruna, 9 d
Guide: Agneta Sporsén
Mer än 8 12 495:- BokaMer information