Vanliga frågor

Nedan kan du läsa några av de vanligaste frågorna vi får. Om du inte kan hitta svaret på din fråga, vänligen kontakta oss via info@jorns.se eller ring till oss på 0770 - 787 000.

  • Vilka är JÖRNS RESOR?

    Sedan 1971 har vi på Jörns haft ynnesten att få samla på upplevelser från jordens alla hörn. Och att få dela våra noga utvalda, guidade resor för alla sorters upptäckarlust med dig. Vi tror på minnen som lever kvar långt efter hemkomsten, det är vår drivkraft, passion och vårt arv. Läs mer!

  • När kan jag senast boka en resa?

    Det beror helt enkelt på hur fort platserna säljer slut. På vissa av våra resor kan det finnas platser kvar nära inpå avresa, medan vissa resor säljer slut nästan direkt efter att de kommer upp på hemsidan. För att vara på den säkra sidan är det därför bra att boka resan i god tid. 

  • När ska resan betalas?

    Du betalar en anmälningsavgift 10 dagar efter du har genomfört din bokning, slutbetalning sker 45 dagar före avresa (10 dagar före avresa för dagsturer). 

  • Hur mycket ska jag betala i anmälningsavgift?

    Anmälningsavgiften varierar beroende på vilken typ av resa du bokat. 

    Läs mer här!

  • Har ni några rabatter på era resor?

    Ja, vi har en kundklubb där du får 1 poäng per betald krona och för varje 10.000 poäng kan du plocka ut 500:- i rabatt på en ny resa.

    Läs mer här! 

  • Pratar guiden svenska?

    Ja, vi har alltid en svensk guide på alla våra resor. På vissa av våra utflyktsmål använder vi oss även av lokalguider som pratar engelska, men då hjälper vår svenska guide till att översätta om så önskas. 

  • Vad är whispers?

    Whispers är det perfekta hjälpmedlet för att alla ska kunna höra guiden bra utan att behöva stå precis intill. Guiden har en sändare och varje resenär en mottagare. Från mottagaren går en öronsnäcka som man hänger på utsidan örat. I den hör du allt guiden säger!

    Läs mer här! 

  • Vi är en förening som vill åka på en resa, kan ni skräddarsy en resa för oss?

    Absolut, vi hjälper gärna till att skräddarsy en resa för er förening/grupp! 

    Läs mer här!

  • Kan jag boka sittplats i bussen?

    Ja, på våra bussresor (som startar i Sverige, ej flygresor med busstransport på destinationen) kan du boka sittplats. Detta innebär att ju tidigare du bokar, desto fler sittplatser finns det att välja på.  

  • När får jag mina flygbiljetter?

    Dina flygbiljetter skickas till din mail ca två veckor före avresa. Har du ingen mailadress postas de till dig istället. 

  • Vilka namn ska jag uppge i bokningen så det blir rätt på flygbiljetten?

    På flygresor inom Europa vill flygbolagen endast ha ditt tilltalsnamn och efternamn. På flygresor utanför Europa vill flygbolagen ha samtliga namn. Då vi mestadels arrangerar resor inom Europa ber vi dig därför att endast uppge ditt tilltalsnamn i bokningen. Behöver flygbolaget kompletterande uppgifter kontaktar vi dig innan din resa.  

  • Var möter jag guiden?

    I reseinformationen som skickas ca 2 veckor före avresa får du information om var du möter guiden. 

    Bussresor - Ibland finns guiden med på bussen från start och ibland kliver guiden på bussen under resans gång. Under tiden tar chauffören väl hand om dig. 

    Flygresor - Generellt så möter guiden upp på destinationens flygplats. 

  • Har ni några hälsokrav på era resor?

    Ja, det har vi. Oavsett om man reser på en resa med tåg, flyg eller buss ska man kunna gå till och från sevärdheter på egen hand. Man måste också klara av att bära sitt bagage till/från hotell och till/från transportmedel. Våra guider har inte möjlighet att bära väskor åt resenärer. 

  • Kan jag boka del i dubbelrum?

    Om du reser ensam kan du inte välja del i dubbelrum utan du måste välja enkelrum. Om du kan tänka dig dela rum med någon kan du uppge detta som önskemål vid bokningstillfället. Om vi får ett likadant önskemål från någon annan så frågar vi er om ni kan tänka er dela rum. Vi kan inte garantera att vi kommer hitta någon att para ihop dig med. Därför bör du vara medveten om att det kan bli ett enkelrum.

  • Kan min resa bli inställd?

    Om resan har för få bokade kan vi tvingas ställa in den. Vid resor med övernattning med färre än 20 bokade kan resan ställas in, vilket meddelas senast 14 dagar före avresedagen. Vi lämnar då en ombokningsrabatt om 250 kr/person vid ombokning till en bussresa (gäller ej dagsturer) och 500 kr/person vid ombokning till en flygresa.

    Vid dagstur gäller att om resan har färre än 25 deltagare kan den ställas in. Detta meddelas senast tre dagar innan avresa.

    Vid inställd resa återbetalas resans pris. JÖRNS står ej för ev förluster som drabbar resenär p g a inställd resa.